« afbeelding 1 van 1 »
 
dinsdag 12 december 2017

De toekomst zit in luisteren

Prof. Dr. Cor Molenaar, werkzaam bij de Erasmus Universiteit te Rotterdam, was de hoofdspreker op het symposium ‘Bent u klaar voor de digitale markt?’ dat plaatsvond op 1 december jl.  De 90 deelnemers aan het symposium, werden door professor Molenaar meegenomen in de wereld van internetplatforms en big-data. Ook tijdens de recentelijke ‘Black Friday’ hebben grote internetplatforms, zoals Amazon, Alibaba, Zalando en Bol.com hun omzet weer enorm zien stijgen. De traditionele winkels zagen hun omzet, ook in dit jaar van economisch herstel, weer terug lopen. Molenaar toonde een film over ‘digital shockwaves’ waarin duidelijk werd hoe afzetketens in rap  tempo aan het veranderen zijn.

Aan de hand van herkenbare voorbeelden, legde professor Molenaar uit, hoe het mogelijk is dat Airbnb en Uber in staat zijn geweest de hotel- en taxiwereld op hun kop te zetten. Wat opzienbarend is, omdat ze geen enkele kamer of auto bezitten. Zij weten klantwensen op een innovatieve wijze aan bezitters van woonruimte of een vervoersmiddel te koppelen. Zij vormen een platform, en zorgen dat ze in een centrale positie komen, zodat ze een onmisbare schakel vormen tussen producent en consument. Amazon begint nu met AmazonFresh, de vers-markt te veroveren en HelloFresh timmert ook aan de weg om de traditionele vers-ketens overbodig te maken. De centrale vraag tijdens het symposium was: wat staat de sierteeltketen de komende jaren te wachten?

Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel, en biedt de consument steeds meer keuze en meer gemak. Thuisbezorgd.nl signaleerde dat al vroeg, en wist wensen van consumenten op het gebied van eten te koppelen aan verschillende eetgelegenheden. Technologie maakt het mogelijk om via Thuisbezorgd direct te bestellen en af te rekenen, en een half uur later wordt het eten bij de voordeur afgeleverd. Thuisbezorgd heeft goed geluisterd naar de wensen van een grote groep consumenten, al moeten restauranthouders wennen aan de sterke positie die Thuisbezorgd in korte tijd heeft opgebouwd.

Cor Molenaar ging dieper in op de materie. Hij gaf aan, hoe op basis van big-data deze platforms een centrale plaats in het leven van consumenten gaan krijgen. Ook de introductie van kunstmatige intelligentie in, en rond het huis, gaat ons koopgedrag beïnvloeden. Siri en Alexa worden misschien wel onze huis assistent, en vragen ons bij het ontbijt wat onze wensen zijn, en regelen dat vervolgens met andere computers en ’s avonds wordt het gewenste eten of boeket, op het door ons gewenste tijdstip afgeleverd. Wie goed naar consumenten luistert, en dat aan de meest innovatieve technologie kan koppelen is de marktleider van morgen!


Wilt u meer weten over de uitdagingen van morgen, bezoek dan de website van professor Cor Molenaar: http://www.cormolenaar.nl/



 
 
BLIJF OP DE HOOGTE VIA