« afbeelding 1 van 1 »
 
dinsdag 12 december 2017

The reality of virtual reality

Met deze pakkende titel gaf Eric Egberts van BloomyPro een presentatie op het symposium van Greenport Arnhem-Nijmegen bij Plantion in Ede. De bloemenhandel heeft zich de laatste decennia ontwikkeld richting standaardisatie en rationalisatie. Het is gericht op een beperkt assortiment, grote partijen en een hoge mate van efficiëntie. De kar- en partijheffing van veilingen heeft dit verder in de hand gewerkt. Deze ontwikkeling is niet ingegeven door wensen van consumenten, maar door de wens van de handel om de keten zoveel mogelijk te stroomlijnen. De bloemenhandel lijkt een beetje op de platenzaak uit 1995. Je kon er de top 20 krijgen, maar veel meer was er niet op voorraad. Intussen zit de muziekwereld heel anders in elkaar! Via Spotify of internet kun je op je digitale radio of mobiel meer muziek binnenhalen dan de keuze van alle muziekzaken in 1995 bij elkaar. Waarom is het assortiment in de bloemenhandel dan nog zo beperkt, als er veel meer soorten en smaken in de wereld zijn?

Internet en digitale toepassingen veroorzaken dat ketens radicaal veranderen. Als consumenten via internet niet kunnen kopen wat op hun persoonlijke smaak is afgestemd, haken ze af. Consumenten willen een uniek assortiment, en hun eigen smaak en creativiteit, terug zien in het product dat ze willen gaan kopen. Met die missie ging Erik Egberts op weg. Hij ontwikkelde BloomyPro. Hij maakte van een breed assortiment aan bloemen, digitale 3D-images. De consument kan vanachter zijn PC, zijn eigen, unieke boeket samenstellen, en er een hoes naar keuze om doen. Met een paar muisklikken, kan het boeket worden besteld en binnen 24 uur worden afgeleverd. 

De consument bepaald helemaal zelf welke bloemen of boeket hij wil kopen. Hij wordt niet beperkt door een keten, die op basis van efficiënte aangestuurd wordt. Bovendien laat de consument een ‘spoor’ van informatie achter tijdens zijn keuzeproces op het internet. Met dat ‘spoor’ aan informatie is het mogelijk om het consumentengedrag echt te gaan begrijpen, en hier op in te spelen. BloomyPro wil op deze manier een stap in de toekomst zetten. Ook bloemisten kunnen hierbij aan sluiten en hun huidige winkel deels virtueel maken. De realiteit is, dat als je niet meegaat in de wereld van virtual reality, en consumentenwensen echt serieus neemt, je steeds meer marktaandeel zult verliezen. Dat kan een harde ‘reality’ worden!

Wilt u zelf zien wat de wereld van BloomyPro te bieden heeft, bezoek dan de website: https://bloomypro.com/



 
 
BLIJF OP DE HOOGTE VIA